Špeciálny pedagóg
Školský špeciálny pedagóg: Mgr. Miroslava Majerčíková
Konzultačné hodiny:
Štvrtok: 13,00 - 15,00 hod.
(prípadne podľa potreby po telefonickom - tel. 0904 577 470, alebo osobnom dohovore je špeciálna pedagogička k dispozícii v čase od 15,00 - 17,00 hod.)
Miesto: Budova I. stupňa (žltá budova)
e-mail: mirmaj006@gmail.com
Materiály na stiahnutie:
Rečové predpoklady pre úspešné čítanie
Pre mladšie ročníky a predškolákov:
- rozvíjanie grafomotorických zručností a písania
https://materialparamaestros.com/cuadernillo-de-grafomotricidad/
- Pre rozvíjanie reči
https://www.zsibrezolupy.biznisweb.sk/logopedicke-cvicenia/
Pre žiakov 1. stupňa ZŠ:
- Pracovné listy pre žiakov s poruchami učenia - dysgrafia, dyslexia, dyskalkúlia, dysortografia nájdete na stránke: https://hravaskola.webnode.sk/pracovne-listy/
- Hravé precvičovanie učiva a námety na rôzne aktivity nájdete na: https://nasedeticky.sk/
Pre žiakov nižších ročníkov 2. stupňa odporúčam materiál na stránke: https://www.komposyt.sk/
Ten je síce určený viac pre odborníkov ale obsahuje pracovné listy. Tento materiál viem poskytnúť emailom v pdf formáte, ak ma o to požiadate.
Pracujem v ZŠ Busno ako školský špeciálny pedagóg. Moja práca je zameraná, predovšetkým, na priamu prácu so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Ide o individuálnu prácu so žiakmi s vývinovými poruchami učenia /dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia, dyspraxia/, s poruchami koncentrácie pozornosti, hyperaktivitou a s deťmi s narušenou komunikačnou schopnosťou.
Som tu tiež pre rodičov, pedagógov a pre tých, ktorí potrebujú pomoc, radu, či usmernenie pri riešení svojho problému.
Hlavnou náplňou práce školského špeciálneho pedagóga na našej škole je:
Práca so žiakmi
- Poskytovanie servisu žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacím potrebami. Školský špeciálny pedagóg pracuje so žiakmi individuálne a jeho špeciálno-pedagogická reedukácia je zameraná na zmiernenie negatívneho vplyvu poruchy alebo postihnutia na vzdelávacie výsledky. Reedukačné hodiny u každého žiaka sú prispôsobené výsledkom psychologickej a špeciálnopedagogickej diagnostiky. To znamená, že sú zamerané na tie oblasti, v ktorých majú títo žiaci deficity: techniku čítania, porozumenie čítanému textu, postrehovanie, rozvoj sluchového a zrakového vnímania, pravoľavej a priestorovej orientácie, rozvoj slovnej zásoby a jazykového citu, rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky, rozvoj predčíselných a číselných predstáv, základných matematických operácií a pod.
- Školský špeciálny pedagóg tiež pracuje s deťmi na základe aktuálnej potreby - písanie testov a diktátov, rozhovor, riešenie problémov a pod.
- Súčasťou náplne je aj práca so žiakmi prvého ročníka, ktorí majú z rôznych dôvodov problémy v učení.
- Depistáž detí s problémami v učení a orientačné špeciálnopedagogické vyšetrenia detí s poruchami učenia po návrhu triedneho učiteľa, vyučujúcich alebo rodičov.
- Zakladanie, vedenie, triedenie a aktualizácia dokumentácie k jednotlivým žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Spolupráca s vyučujúcimi
- Metodické usmernenia učiteľov, ktorí vyučujú žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
- Spolupráca pri tvorbe individuálnych výchovno-vzdelávacích programov a individuálnych vzdelávacích plánov.
- Priebežné konzultácie s vyučujúcimi o napredovaní žiaka v učebnom procese. Pomoc učiteľom modifikovať a následne hodnotiť testové úlohy a diktáty.
- Poskytovanie materiálov na zefektívnenie práce a rozvoj konkrétnych zručností detí.
- Počas školského roka informuje vyučujúcich o deťoch so ŠVVP, poskytuje im všeobecné pokyny na prácu s deťmi s nimi i pokyny viažuce sa k jednotlivým deťom.
- Školský špeciálny pedagóg pomáha učiteľovi riešiť problémy žiakov so ŠVVP, ktoré sa objavili vo výchovno-vzdelávacom procese a narušili priebeh vyučovacej hodiny.
Spolupráca s rodičmi
- Individuálne konzultácie rodičom žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Termín na konzultáciu si rodičia môžu dohodnúť so špeciálnym pedagógom podľa potreby. Iniciovať ho môžu obe strany. Témou stretnutia rodiča so špeciálnym pedagógom býva informovanie rodiča o aktuálnych problémoch a pokrokoch, výmena skúseností rodiča a učiteľa a hľadanie spoločného postupu pri edukačnom pôsobení na dieťa a pri prekonávaní jeho špecifických problémov.
- Dôležitou súčasťou spolupráce s rodičom je aj kompletizácia povinnej dokumentácie žiaka, spolupráca rodiny a školy pri plnení školských povinností a dôslednosť pri vypracovávaní úloh a pracovných listov zadaných špeciálnych pedagógom ako súčasť reedukácie a práce s problémovou oblasťou.
Spolupráca s odbornými zamestnancami a so špecializovanými zariadeniami
- Školský špeciálny pedagóg podľa potreby spolupracuje so sociálnym pedagógom, výchovným poradcom, asistentom učiteľa a odbornými poradenskými zariadeniami (Centrum psychologicko-pedagogického poradenstva a prevencie, Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva, Súkromným centrom špeciálno-pedagogického poradenstva v Brusne ).
Čo môžem pre Vás ako školský špeciálny pedagóg urobiť?
- Prekonzultovať problémy Vášho dieťaťa.
- Zrealizovať orientačnú špeciálno-pedagogickú diagnostiku a v prípade potreby sprostredkovať odborné vyšetrenie v poradenskom zariadení.
- Navrhnúť nápravné opatrenia a konkrétne odporúčania.
- Poskytnúť systematickú starostlivosť o žiaka v škole.
- Poskytnúť reedukačné materiály, ktoré využijete pri zlepšovaní parciálnych zručností Vášho dieťaťa.